het is weekend: Quebec city,here we are!

30 april 2022 - Warwick, Canada

Na het weekend in Montreal brak weer een gewone werkweek aan. 's Maandags was het weer nog  fantastisch (koud maar zonnig) , dus Arno op ziijn leenfiets naar zijn werk en ik op de fiets naar Kingsey Falls, 18 km verderop. Je fietst hier echt door het platteland, heuvelachtig, heel stil op de binnenwegen en vooral ook slecht wegdek, gezien de barre winters. Goed uitkijken dus. Onderweg enorm melkboerderijen met de koeien op stal. De bordjes bij de diverse boerderijen waren prachtig en spreken  voor zich, van huisje boompje beestje tot kenbaar maken van de boeren activiteiten ter plekke. En ook hier hebben ze mini biebs...

20220418_140125      20220424_142710      20220418_122006 1      20220418_120247 1      20220418_120125 1

In Kingsey Falls is een kleine waterval en nogal wat industrie, o.a. een grote papierfabriek. Geen wonder dat ik me een beetje thuis voelde.
Echter. zo'n trotse aanduiding van "geen ongevallen" heb ik nog nooit gezien bij de Parenco.

20220418_125605a

Er is daar een heel mooi botanisch park, geniet blijkbaar regionaal faam, althans, dat schijnt het te worden in het echte voorjaar en de zomer "Parc Marie Victorin. Nu moest ik het nog doen met de tulpen bij de ingang.In het park zelf zijn allerlei insecten, vogels etc gemaakt in recycled materiaal met uitleg over soort en kenmerken en nu was dat leuk, als alles bloeit lijkt me dat inderdaad erg mooi, dus ik ga zeker nog een keer terug.

20220418_130451        20220418_132233        20220418_132031        20220418_131137        20220418_131056

De rest van de week was prutweer, dus al mijn  administratie is weer helemaal bij.

Maar op woensdag had ik weer een "uitje": Online deelname aan de vergadering van het Odense huis in Wageningen, waar ik als vrijwilliger in het 't bestuur zit. Ik vind het echt heel erg leuk. Niet alleen om  iedereen te zien maar gewoon ook, om weer mee te doen,  anders dan per mail.

Donderdag middag naar mijn vrijwilligerswerk hier. Gelukkig niet alleen kilo 's groenten snijden dit keer, maar gebakjes inpakken, veeeeeeel pannen en ovenplaten afwassen en toch ook weer 5 kg wortels schoonmaken en snijden. Nu in schuine rondjes, weer eens wat anders. Het was rustiger dan vorige keer, dus leuk om te kletsen.

Op donderdagavond hadden we een mazzeltje. De site director van Victorville nam afscheid en natuurlijk was het bedrijf en dus Arno uitgenodigd voor de borrel. De suggestie "waarom neem je je vrouw niet mee" hoefde maar 1 x gedaan te worden en dus kwam Arno me ophalen. Echt heel gezellig. In een pub en kennis maken met zijn collegae. Een meer dan genoeglijke avond en eerlijk is eerlijk... extra leuk omdat je hier toch op elkaar bent aangewezen.

Afgelopen weekend was het weer zover. Drie dagen vrij en hup, in de benen of beter gezegd : in de auto en op naar Quebec. We hadden een R B & B gehuurd op "Rue du Roi" klonk zeer veelbelovend en bleek het ook te zijn. Van binnen prachtig (nog nooit zo'n mooie wastafel gezien)

20220424_101138

en alles op loopafstand, d.w.z. voor Canadese begrippen. Vieux Quebec en Down Town op 2 km lopen, maar zoals we later ontdekten, lag de B&B zelf in een leuke gezellige buurt. Als we de voordeur uitkwamen keken we uit in een zijstraat op de zij ingang van een kerk waar de AA gevestigd was... een waarschuwing om het niet TE gezellig te laten zijn.
  Allereerst maakten we een detour, omdat de 2de hands winkel op de hoek van ons appartement zei: maar 10 min lopen verderop is een  2de hands fietsen winkel met meer assortiment. Nou. Wij daarheen en "voici le resultat". een gelukkige man met zijn fietsie. Een echte "Specialized" dus geen rotzooi!

20220423_112847    maar meteen een muts erbij, de zijne was natuurlijk traditioneel "zoek"20220422_164005

Hij is er inmiddels al 3 x mee naar zijn werk gefietst, omdat het die andere dagen regende en dat is voorwaar geen sinecure. De temp loopt maar langzaam op in de loop van de dag dus 's morgens vertrekt hij in vol ornaat  met fietskleding 17 km verderop naar zijn  werk (waar zijn verschoning in kledij klaar hangt tot vermaak van zijn collegae) en 's avonds vice versa. Door open gebied, dus hij vangt alle wind en dat bij 2-3C 's morgens... chapeau!

Maar goed. We hadden het over Quebec. En ja, een gids inhuren... ons ben Hollanders, maar na wat surfen op google vonden we een self guided tour. Je betaald 6 dollar ofwel 5€, gaat naar het  startpunt toe en wordt op excellente wijze door een stadsdeel heengeleid. Het nadeel is: je kan geen vragen stellen. Het voordeel; je kan onderweg nog ff stoppen en shoppen. Dus, mijn kans gegrepen en voor het eerst in ikweetniet hoeveel jaar een geweldig tasje gekocht.

20220422_161024a

De oude stad is echt heel erg mooi en gezellig. Veel historische gebouwen, zoals Chateau Frontenac, een 5* hotel dat op de punt van de klif staat en het boegbeeld van de stad is en overal bovenuit torent! 'sAvonds is het prachtig verlicht!

VideoCapture_20220429-21082620220422_164809 20220424_15325520220423_21042020220423_204804

En natuurlijk heeft Quebec  zijn eigen Notre Dame! 20220422_170117 en   mooie kunstwerken

20220423_123745                            20220422_144458                                20220422_151939                              20220422_15055320220422_150613

verspreid door de wijken  en gezellige winkels, een beetje vergelijkbaar zoals wij het kennen in Europa en ons daarom snel thuis in voelen. Komt ook doordat er bijna geen "wolkenkrabbers in Quebec zijn. Er zijn prachtig geschilderde gevels met taferelen van weleer

20220423_122727              20220423_104948                      20220423_125146

De oude stad op vrijdag "self guided" smaakte naar meer en zaterdag deden we self guided van  "Petit Champlain" ofwel de benedenstad (want Quebec ligt boven op een klif) en genoten we ook van een terrasje en zijn  ober. Petit Champlain ligt aan de oude haven en dit is het deel waar vroeger iedereen aan  "land kwam". Nu is het  een mooi sfeervol stadsdeel dat als coöperatief in handen is van ondernemers die lokale producten verkopen , waardoor men in staat is echt het oorspronkelijk karakter te behouden van de pandjes.  (Ps Samual Champlain is een van de oprichters van Quebec en "la Nouvelle France")

.20220423_12400120220423_12361820220423_12365820220423_13120720220423_12280120220423_122929

Het is verbonden met Vieux Quebec via een trap of als je lui bent een  funiculaire, die je in een mom van tijd naar boven zoeft.... heerlijk

20220423_123636toch maar met de funiculaire20220423_123037

Natuurlijk mocht een een bezoek de  aan het Morrin Centre Culturel, universiteit voor de katholieken , onderdeel van  McGill University Montreal niet ontbreken.

20220423_151315 Vroeger was in dit gebouw de gevangenis  20220423_140615en de ter dood veroordeelde werden ten over staan van het volk opgehangen door de vloer van balkonnetje boven de voordeur te laten wag klappen! Top volksvermaak!

Daarna werd  het dus een universiteit met o.a.  een prachtige bibliotheek. We kregen er een rondleiding van een dame, die er zelf geen genoeg van leek te krijgen. Onderweg zong ze, deed bewakers na, sloot liefhebbers op voor de ultieme ervaring  in een "dark cel" en vertelde serieus over de geesten die er soms nog ronddwalen en daadwerkelijk gezien worden. Helaas geen foto's gemaakt van de dames in kwestie. Wel van de rest binnen en buiten van dit Morrin Center.

20220423_143814en bij goed resultaat het  fel begeerde McGill diploma20220423_143823     20220423_14361720220423_141054en de  prachtige bibliotheek. 20220423_135640 Leuk detail bij de ingang staan de crocks (reserve schoenen bij sneeuw en dooi) klaar om je  vuile schoenen te wisselen!

En toen het ook nog mooi weer werd ontplofte de stad: zo is  Quebec dus bij mooi weer, vol met vrolijke en vooral ook ONTZETTEND vriendelijke mensen.

van brr... naar een drukke straat20220423_15323420220423_154814met jolige ober20220423_154827 en een echte Howgaerde !!!20220423_154517.. We hebben wat ontwikkelingswerk gedaan..     Who Who Hoegaarden...   maar we moeten terug om te zien of het  beklijft is...  Als je een filmpje wilt zien dan klik hier: Quebec (https://1drv.ms/u/s!Alx9QssZB5S1hdsAySBGOGzJ9QoMhg?e=xZLjuu)

Op advies van onze host gingen we eten bij Bangkok Saigon en dat was beslist een topkeuze. Het copieuze maal konden we in ons genoeglijke  appartementje laten zakken onder het genot van een Netflix film...leve de techniek en de grote TV schermen.

Zondag naar de watervallen van Montmorency, op een kwartiertje rijden van Quebec. Daar lag nog sneeuw in de baai. De warmte die 487 trappen op en weer af met zich meebracht heeft die niet kunnen smelten.  Voor wat beelden klik op: The MontMorency falls (https://1drv.ms/u/s!Alx9QssZB5S1hdp5NMcA7caOssBL5w?e=BdXGOk)

20220424_12264720220424_14462620220424_11280920220424_113849                                  20220424_112526c20220424_112534

Een flinke wandeling verder zijn we na een klein ritje over Ilse de Orleans  gaan picknicken aan de St Lawrence rivier.  "onze vrienden" de warmhoudbekers hadden zich goed van hun taak gekweten en na  een uur besloten we dat lopen beter was, aangezien we geen zonnebrand mee hadden en Arno 's hoofd dat duidelijk liet zien.

20220424_13180720220424_131823

Geheel voldaan einde middag terug naar Warwick. In het  dorp bleek het nogal druk bij de Arena. Wij gingen ff een kijkje nemen en vielen met onze neus in de boter: Achteraf bleek dit de beslissende 7de kampioenswedestrijd (best of 7) voor de regionale titel! De  Warwick Cougars  tegen wetenwijveelwie. Nou, dat ging erop. Ik vond het wel eng, zeker als ze vlak voor ons stonden (wij stonden net achter de ruit diehet ijs  van publiek scheidt) en als ze elkaar dan ook nog te lijf gingen. Man, wat een geweld en kabaal. Een wat een snelheid maken die boys! Waaauw. Maar: ze wonnen. Kijk zelf ...  klik hiernaast op de   De Warwick Cougars!!

Woensdag weer naar mijn vrijwilligers job en 40 liter soep uitgevuld in bekers, 50 gebakjes ingesealed, afgewassen en om het niet te verleren, 10 kg wortels schoongemaakt en in plakjes. Wel weer kunnen kletsen en dat is gezellig. Volgende keer ga ik foto's maken...'s middags 8 km gewandeld rond het dorp. Mooi en rustig.

's avonds geprobeerd in stijl van Koningsdag (ik miste  Nederland en zijn feestelijkheden toch wel een beetje  heel veel..... :-( ) , een passend oranjemaal op tafel te zetten, onder het motto: roze is het nieuwe oranje en rood is bijna oranje.

Vandaag vrijdag fantastisch zonnig  weer, maar koud en het waaide zo hard, dat het beleg buiten van mijn brood afwaaide, afgezien van het feit dat mijn kaken zowat bevroren. Arno is ondanks dat wel naar zijn werk gefietst en kwam met de wind in de rug naar huis. Zelf ben ik een flink stuk door het dorp gaan wandelen, nadat ik thuis alles als op de "methode van mijn Annie" had gestoft, geveegd, gezogen en gedweild. Het blinkt weer als een spiegel hier.

De telefoontje van en naar huis tussendoor worden zeer gewaardeerd. Heerlijk om  Hanne kwekkend aan de lijn te hebben en Daan's plannen te vernemen. Met pa en Jannie ook alles ok en Bernadette spreek ik  met regelmaat. Leve het internet.

En nu begint op donderdagavond het weekend alweer, waarin we thuisblijven, voor het eerst gaan golfen morgen (de baan is open hier sinds een week en schijnt errig mooi te zijn)  en voor het eerst eters krijgen : Sarah en Jean Francois, maar daarover later meer.

Lieve vrienden en familie, het ga jullie goed.

en ook hier wordt het langzaam lente     20220418_143146

1. Rolf en Karin:
    30 april 2022
    Super dat jullie ook zo genieten! Heel leuk om allemaal te lezen en mee te beleven zo. Dank je wel weer. 😘
  2. Bernadette:
    30 april 2022
    Wat een genot, al die verhalen. En fijn dat jullie het zo goed hebben. Kijk nu al uit naar het volgende bericht, met alles erop en eraan. Geniet van het huidig weekend en het dineetje Quebecois a la maison! We horen graag weer.
  3. Margriet:
    30 april 2022
    Wat hebben jullie al weer veel gedaan en gezien. Leuk hoor. Geniet ervan en graag tot het volgende leuke verslag!
  4. Rolf Wildeman:
    2 mei 2022
    Leuk hoor! Geniet ervan!
  5. Arno en Jacqueline:
    27 mei 2022
    nou dat doen we zeker, ofschoon we bijna tegen de helft van het verblijf aanlopen. De tijd vliegt voorbij, maar er is hopelijk nog genoeg moois te gaan voordat we weer op het vliegtuig stappen. Gelukkig kijk ik ook daar straks weer naar uit, want iedereen weer zien is ook bepaald geen straf!!
  6. Gerda Eshuis:
    2 mei 2022
    Weer mooi al die verhalen. Hopelijk zet de lente nu goed door en kunnen jullie daar dan van gaan genieten.
  7. Arno en Jacqueline:
    27 mei 2022
    we genieten volop zoals je kunt lezen, maar op een regenachtige dag als deze is daar geen sprake van, dus ga ik maar eens extra werk maken van het eten... tijd zat...vanavond komen Sarah en Jean-Francois, maar die kunnen natuurlijk niet op tegen Gerda en Gert-Jan...
    Ik snap niet waarom die heren zo 'n dubbele naam moeten...
  8. Fleur:
    3 mei 2022
    Hallo Arno en Jacqueline,
    Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen op deze manier te volgen. Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin. Ik verheug me ook al op de verhalen straks met de camper…
    Geniet van alles, lieve groetjes.
  9. Arno en Jacqueline:
    27 mei 2022
    en ja hoor, de vuurproef met de kapper ook inmiddels al een keer doorstaan. Ik was natuurlijk wel een beeeetje zenuwachtig toen ik erheen ging, maaaaar, ze bekeek de foto's die jij toen gemaakt had, ging voortvarend te werk en ik ga nog een keer terug. Goed gelukt, maar geen concurrentie voor jou hoor!
  10. Fleur:
    29 mei 2022
    Goed te lezen dat ik straks geen ‘herstelwerk’ hoef te doen😉.