Wat kwam er de eerste week zoal voorbij?

9 april 2022 - Warwick, Canada

Na ons introductiebezoekje op maandag 28 maart bij de bank, het gemeentelijke instelling voor Arno 's fiscale nummer en natuurlijk ook de dollarshop (7 kleerhaakjes, 2 $), was het tijd om de navolgende dagen de omgeving te verkennen.
Warwick, waar we wonen is een dorpje van 4500 inwoners. Rijtjeshuizen lijken ze niet te kennen. Alles ligt los naast elkaar, stenen huizen met houten eromheen, trapje op naar de voordeur,  vrijwel niemand heeft een besloten achtertuin maar wel allemaal een veranda bij de voordeur met een (schommel) stoelen. We kijken uit naar de zomer.. En soms is het toch niet duidelijk voor hoeveel huishoudens het huis bedoeld is.

20220409_112632                                                           20220409_112617                                                                    20220409_112337

Het dorp wordt omgeven door kleinere dorpjes en heeft daarmee een regiofunctie, dus een goede supermarkt op loop en dus zeker fietsafstand, een drogist/apotheek, een Victoria (keten kaasrestaurants)  en natuurlijk een Tim Horton (ooit een beroemde ijs hockeyer en nu exploitant van shop bij vrijwel alle tankstations die we tegenkomen voor coffee (to go),  bagels, donuts etc. Dit alles is gelegen rondom het plaatselijke tankstation.

20220409_113357                                                             20220409_113528 1                                                                  20220409_113531 1

Victoriaville heeft 40.000 inwoners, is groot en uitgestrekt, maar een echt winkelcentrum zoal wij dat kennen is moeilijk te vinden. Aangezien men nog in een soort winterslaap lijkt te zijn hier en COVID de mensen achter de voordeur houdt, is de gezelligheid ook nog ver te zoeken op straat, in de stadsparken etc . Dat schijnt te gaan veranderen richting zomer. Let's hope so. Gelukkig zijn er wel heel veel grote en mooie kerken.  Niet gek aangezien de grote meerderheid Rooms katholiek is of was. Typische bouw  met hoge scherpe toren.  Verdrietig dat ook hier het misbruik in de katholieke instellingen nu hot topic is.

20220402_151427 de Kerk in Victoriaville 20220403_161813 De kathedraal aan de rivier in Trois-Rivieresen natuurlijk goedertierenheid

We bezochten ook Trois Rivieres. Naar men zei: een leuke stad (blijkbaar na de winterslaap) in de buurt... het was inderdaad maar 3 kwartier rijden en je kon zien: potentie voor straks als men er weer op uit gaat . Nu was er in elk geval alvast als voorbode heeeeeerlijke taart, een mooi gezellig cultuurhistorisch speels museumpje, een nog bevroren  enorme zijtak van de St Lawrence rivier en een giga kathedraal.

20220403_133446 Taart met free wifi                 20220403_144302      20220403_144146       20220403_143957

Het  museum, waarbij je ook interactief kon luisteren naar de verhalen van de  oorspronkelijke inwoners  "First Nation", "Inuit "en "Metis" , allen aboriginals, die nu grotendeels zijn opgegaan in de rest van bevolking.  Mooie gedreven verhalen over hun cultuur.

Boodschappen moesten er ook gedaan worden en wat is en nu leuker dan een uitstapje naar de Wallmart, veel over gehoord, ik was er nooit geweest. Voor de gelegenheid had Arno zich in stijl (zelfde kleur blauw !!) gekleed.

20220331_151329 20220331_151402

Natuurlijk gingen we ook ff gedag zeggen op Arno's werk. Zijn collegae leken erg aardig. Men had zelfs een eigen kantoor voor hem weten te regelen. Helaas zonder ramen, schijnt hier gebruikelijk te zijn, dus we moeten alert zijn op de eerste symptomen van depressie... (hahah) Hij vertelt zelf een andere keer meer over zijn wedervaren aldaar.

In het weekend maakten we  een wandeling naar de top van Mount Gleason, DE BERG van Warwick.. Start bij het plaatselijke ski station. Prachtig, door de sneeuw. Wel beetje glad bij de afdaling

20220409_124232  We zien in de verte de berg liggen. De hellingen zijn nog wit . Er werd tot 2 april geskied.20220329_152205             20220402_114720                               20220402_114623                                  20220402_120850

Dat weekend sloot het skiseizoen op de plaatselijke berg met "De Splach". jongeren en kidz skieden naar beneden en werden geacht, al dan niet ludiek uitgedost, over een grote bak water te waterskiën of boarden en dan er weer uit. Nou, je snapt het wel, de meesten donderden erin. Met hun hele hebben en houen aan, bij 3C maar gelukkig wel een winters zonnetje. Brrrrr... de beelden spreken voor zich.

Klik op de link en geniet mee.

Voor ons HET MOMENT om kennis te maken met de regionale specialiteit "Poutine", frites met bruine saus en veel brokken heel jonge kaas. met de kleur van Mozzarella. Ja, ik dacht ook: gets, maar het was best weg te werken, alleen niet teveel...

20220402_132512      20220402_134710

Vrijdag 1 april was Arno 's eerste werkdag en ik besloot die nuttig te gaan benutten. Dus: kennismaken bij het plaatselijke vrijwilligers centrum, een soort Huiis van Renkum waarover volgende week meer en in de middag muffins bakken... Tja, een mens moet toch wat

20220409_112031        20220409_112230             20220409_112319              20220409_112253       20220401_152030
Week 2, waarin Arno moest geloven aan de reden waarom we hier zijn "werken" en ik mijn dagen alleen moest gaan vullen, volgt later.
Liefs voor allen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Yvonne:
    9 april 2022
    Wat een leuke belevenissen al in week 2! Benieuwd wat er nog volgt. Voor je het weet sta je in heel Canada bakt Jacq!
  2. Arno en Jacqueline:
    27 mei 2022
    nou, dat heel Holland bakt zit er vrees ik nog niet in, bij eht vrijwilligerscentrum waar ik werk zijn de worteltjestaart en de muffins TE lekker en per slot van rekening moet je de zaak steunen nietwaar. Maar aangezien ik het zonde vind om voor die paar maanden een mixer te kopen, heb ik me wel al bekwaamd in het eiwit en slagroom kloppen met de hand voor een feestelijk dessert bij bezoek .....tevens een goede oefening voor de bovenarm bij gemis aan Sjabbens!
  3. Carla Hamers:
    9 april 2022
    Nou ,jullie hebben al veel gezien in korte tijd, op naar het betere weer, zodat er leven in de brouwerij komt.
  4. Doedt:
    9 april 2022
    We genieten van jullie van jullie verhalen!
  5. Marianne Michiels:
    9 april 2022
    Wat zie je er al heerlijk relaxt uit!! Canada doet je goed!! Je verhalen zijn iets om naar uit te kijken. En Arno veel werkplezier!
  6. Connie siemens:
    9 april 2022
    Heel leuk te lezen over jullie eerste weken in Canada! Heel enthousiast. Prachtig huis, lekker genieten !
  7. Arno en Jacqueline:
    27 mei 2022
    tja... en ik krijg hier echter wandelpootjes... voel me soms net een klimgeit, maar dat gaat noet zonder pijn of moeite...
  8. Rolf en Karin:
    10 april 2022
    Wat leuk om mee te lezen met jullie avontuur daar! Heb een mooie tijd samen! Groeten van ons!
  9. Jeannie en ron:
    10 april 2022
    Je bent, hoe dan ook, een talentvolle 'storyteller'! En wat n sfeervolle omgeving, ondanks dat 'alles' nog in winterslaap is... Warwick boft met zijn nieuwe ''residents''. Tot later
  10. Piet en Carin:
    Piet & Carin:
    Goed te zien dat het goed gaat, missen jullie wel op de zondagmiddag!